Jumaat, 19 November 2010

Peritnya Fitnah....

Salam penuh kasih sayang dihulurkan...
Kita sering mengasihi orang di sekeliling kita...
Especially orang yang paling rapat dengan kita...
Tapi, adakah kita dikasihi oleh orang lain ???

Parents saya selalu mengingatkan...
"kalau kita menyayangi orang lain maka akan ada orang lain yg akan menyayangi kita"
Tapi betul ke ???
Itulah soalan yang selalu saya tanyakan pada diri sendiri...

Kenapa saya bertanya begitu ???
Sebabnya, jika kita menyayangi seseorang itu, takkanlah kita sanggup memfitnahnya ???
Atau lebih elok lagi jika dikatakan menuduhnya dengan sesuatu tuduhan yg belum pasti...
Hairan kan ???


Sedih...
Melihat gelagat manusia yg sentiasa rasa diri mereka itu syumul (sempurna)
sehingga sanggup melemparkan tuduhan kepada orang lain...
Lebih2 lagi orang yg lebih tua darinya...
Kenapa ??? Orang yg lebih tua tu memang semestinya ke buat salah ???
Atau semestinya menjadi seorang yg terlalu sempurna ???
Saya cukup tak faham dengan golongan yg seperti ni...


Bukan niat saya untuk mengaibkan sesiapa...
Tapi saya sekadar hendak meluah apa yg terpendam lama...
Pengalaman sahabat saya yg difitnah menjadikan saya lebih serius untuk terus berfikir...
Luluh hati saya bila mendengar aduannya...
Ibarat "cubit peha kiri peha kanan yang luka"...
Bukanlah saya hendak membela sebelah pihak...
Tetapi sebagai manusia, layak ke kita melempar tuduhan pada orang lain ???
Mungkin benar, ada kesilapan yg datangnya dari pihak sahabat saya...
Tapi, takkanlah kesalahannya itu harus dihebahkan ???
Perlu ke kita menyebarkan aib orang lain hanya untuk melihat dia sedar diri ???
Dan kenapa tidak kita sendiri je yg cuba menyedarkan dia ???


Sungguh !
Saya memang tak faham apa yg sedang berlaku...
Saya hanya selaku pihak ke3...
Yg duduk di tengah2...
Sudahnya tersepit sendiri...
Ibarat "ditelan mati mak diluah mati bapa dan kalau di biarkan saya yg mati"


Fitnah dunia tidak akan pernah surut...
Selagi wujudnya penghidupan di atas muka bumi Tuhan ini...
Janji iblis bahwa kesesatan anak Adam adalah janji yg tidak akan dimungkiri...
Malah ianya merupakan satu misi yg begitu ampuh untuk mereka...

Harapan...
Saya cukup berharap...agar 1 hari nanti...
mereka sedar...
bahawa...
hidup ini umpama roda...
kadangkala diatas...kadangkala dibawah...
dan tidak selamanya kita akan terus dibawah juga takkan kita kekal selamanya diatas...

Wassalam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan